Nieodpłatna pomoc prawna na terenie Powiatu Białostockiego
LISTA JEDNOSTEK NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA
|
NAZWA JEDNOSTKI |
ZAKRES PORADNICTWA |
ADRES |
TELEFON odpłatność połączeń |
DOSTĘPNOŚĆ dni i godziny |
WWW |
KRYTERIA DOSTĘPU |
RODZINNE |
|||||||
1. |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie |
Poradnictwo rodzinne i psychologiczne |
ul. Słonimska 15/1 15-028 Białystok |
(85) 732 17 72 732 27 32 732 27 33 732 24 46 |
Poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30 |
www.pcprb.st.bialystok. wrotapodlasia.pl |
Mieszkańcy powiatu białostockiego |
2. |
Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Michałowie |
Poradnictwo rodzinne |
ul. Sienkiewicza 21 16-050 Michałowo |
(85) 718 95 15 |
Poniedziałek – piątek: 7:30– 15:30 |
Mieszkańcy z terenu gminy Michałowo |
|
PSYCHOLOGICZNE |
|||||||
3. |
Powiatowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Białymstoku |
udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej |
ul. Słonimska 15/1 15-028 Białystok |
(85) 741 62 35 |
Poniedziałek – piątek: 8:00 – 15:00 |
Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego |
|
4. |
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Łapach |
udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej |
ul. Boh. Westerplatte 8 18-100 Łapy |
(85) 715 23 34 |
Poniedziałek – piątek: 8:00 – 16:00 |
Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego |
|
5. |
Centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego (zlecenie NFZ) |
Kryzysy psychiczne, stany depresyjne, myśli samobójcze |
Fundacja ITAKA skr. pocztowa 127 00-958 Warszawa 66 |
800 702 222 bezpłatna infolinia |
24 godz. przez 7 dni w tygodniu |
Dla osób będących w kryzysie psychicznym |
|
6. |
Punkt Wsparcia Rodziny w Supraślu |
Pomoc psychologiczna |
ul. Piłsudskiego 3 16-030 Supraśl |
604 597 380 |
Poniedziałek i środa: 15:30 – 18:30 |
https://www.suprasl.pl/index.php/ administracja/miejski-osrodek- pomocy-spolecznej/przemoc |
Mieszkańcy z terenu gminy Supraśl |
7. |
Szkoła Podstawowa w Gródku |
Pomoc psychologiczna |
ul. A. i G. Chodkiewiczów 18 16-040 Gródek |
(85) 718 02 33 |
Poniedziałek: 8:00 – 13:30 Wtorek: 8:00 – 13:30 Środa: 10:30 – 15:00 Czwartek: 8:00 – 13:30 Piątek: 10:30 – 12:30 |
Dzieci, młodzież i rodzice mający problemy opiekuńczo – wychowawcze z terenu gminy Gródek |
|
PEDAGOGICZNE |
|||||||
8. |
Powiatowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Białymstoku |
udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej |
ul. Słonimska 15/1 15-028 Białystok |
(85) 741 62 35 |
Poniedziałek – piątek: 8:00 – 15:00 |
Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego |
|
9. |
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Łapach |
udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej |
ul. Boh. Westerplatte 8 18-100 Łapy |
(85) 715 23 34 |
Poniedziałek – piątek: 8:00 – 16:00 |
Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego |
10. |
Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Michałowie |
Poradnictwo pedagogiczne |
ul. Sienkiewicza 21 16-050 Michałowo |
(85) 718 95 15 |
Poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30 |
Mieszkańcy z terenu gminy Michałowo |
||
11. |
Szkoła Podstawowa w Gródku |
Poradnictwo pedagogiczne |
ul. A. i G. Chodkiewiczów 18 16-040 Gródek |
(85) 718 02 33 |
Poniedziałek: 7:30 – 15:15 Wtorek: 7:30 – 9:00 Środa: 7:30 – 15:30 Czwartek, piątek: 7:30 – 11:30 |
Dzieci, młodzież i rodzice mający problemy opiekuńczo – wychowawcze z terenu gminy Gródek |
||
POMOC SPOŁECZNA |
||||||||
12. |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie |
Poradnictwo socjalne |
ul. Słonimska 15/1 15-028 Białystok |
(85) 732 17 72 732 27 32 732 27 33 732 24 46 |
Poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek: 7:30 – 15:30 Środa: 11:00 – 19:00 |
www.pcprb.st.bialystok. wrotapodlasia.pl |
Mieszkańcy powiatu białostockiego |
|
13. |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w:
Choroszczy |
Poradnictwo: psychologiczne, z zakresu pomocy społecznej, rozwiązywania problemów alkoholowych, przemocy w rodzinie |
ul. Dominikańska 2 16 – 070 Choroszcz |
(85) 713 22 23 |
Poniedziałek: 7:30 – 18:00 Wtorek – piątek: 7:30 – 15:30 |
Mieszkańcy z terenu gminy:
Choroszcz |
||
Czarnej Białostockiej |
ul. Torowa 14a 16-020 Czarna Białostocka |
(85) 714 61 30 |
Poniedziałek - piątek: 7:30 – 15:30 |
Czarna Białostocka |
||||
Dobrzyniewie Dużym |
ul. Białostocka 23 16-002 Dobrzyniewo Duże |
(85) 663 32 56 |
Poniedziałek: 8:00 – 16:00 Wtorek – piątek: 7:30 – 15:30 |
Dobrzyniewo Duże |
||||
ul. Fabryczna 8 lok. 2 16-040 Gródek |
(85) 718 01 27 |
Poniedziałek: 8:00 – 16:00 Wtorek – piątek: 7:30 – 15:30 |
Gródek |
|||||
Gródku |
||||||||
Juchnowcu Kościelnym |
Księżyno, ul. Alberta 2 16-001 Kleosin |
(85) 663 11 17 |
Poniedziałek: 9:00 – 17:00 Wtorek – piątek: 7:30 – 15:30 |
|
Juchnowiec Kościelny |
|||
MOPS w Łapach |
ul. Główna 50 18 – 100 Łapy |
(85) 715 25 50 (85) 715 27 18 |
Poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30 |
Łapy |
||||
Michałowie |
ul. Białostocka 11 16-050 Michałowo |
(85) 713 17 82 713 17 80 713 17 72 |
Poniedziałek – piątek: 7:15 – 15:15 |
Michałowo |
||||
Poświętnem |
Poświętne 21 18-112 Poświętne |
(85) 650 13 10 wewn. 4 |
Poniedziałek – piątek: 7:15 – 15:15 |
www.ug.poswietne. wrotapodlasia.pl |
Poświętne |
|||
MOPS w Supraślu |
ul. Piłsudskiego 17 16-030 Supraśl |
(85) 713 27 68 713 27 67 |
Poniedziałek - czwartek: 7:30 – 15:30
Piątek: 8:00 – 16:00 |
http://www.suprasl.pl/index.php/ administracja/miejski-osrodek- pomocy-spolecznej/swiadczenia-z- pomocy-spolecznej
|
Supraśl |
|||
Surażu |
ul. 11 Listopada 16 18-105 Suraż |
(85) 650 31 94 |
Poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30 |
www.suraz.pl/asp/pomoc- spoleczna,47,,1
|
Suraż |
|||
Turośni Kościelnej |
ul. Białostocka 5 18-106 Turośń Kościelna |
(85) 715 80 18 |
Poniedziałek: 8:30 – 16:30 Wtorek – piątek: |
Turośń Kościelna |
|
|
|
|
|
7:30 – 15:30 |
|
|
Tykocinie |
ul. Złota 2 16-080 Tykocin |
(85) 686 93 60 |
Poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30 |
Tykocin |
|||
MOPS w Wasilkowie |
ul. Supraślska 21 16-010 Wasilków |
(85) 718 52 57 |
Poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 7:30 – 15:30 Wtorek: 9:00 – 17:00 |
Wasilków |
|||
MOPS w Zabłudowie |
ul. Adama Mickiewicza 5 16-060 Zabłudów |
(85) 663 06 44 (85) 674 36 40 do 43 Tel/fax : (85) 663 06 44 wewn. 27 |
Poniedziałek – piątek: 7:00 – 15:00 |
www.bip-mops- umzabludow.wrotapodlasia.pl/ pomocspoleczna/pomoc- spoleczna.html |
Zabłudów |
||
Zawadach |
Plac Wolności 12 16-075 Zawady |
(85) 714 01 16 |
Poniedziałek - piątek: 7:30 – 15:30 |
http://gminazawady.pl/urzad/ osrodek-pomocy-spolecznej |
Zawady |
||
ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I INNYCH UZALEŻNIEŃ |
|||||||
14. |
Punkt Konsultacyjny ds. uzależnień w: Choroszczy |
Poradnictwo w sprawie rozwiązywania problemów uzależnień |
ul. Sienkiewicza 42 16-070 Choroszcz |
(85) 713 22 23 |
Poniedziałek: 14:00 – 18:00 Wtorek: 14:30 – 18:30 |
- |
Osoby, rodziny mające problemy dot. uzależnień z terenu gminy:
Choroszcz |
Czarnej Białostockiej |
ul. Torowa 9 16-020 Czarna Białostocka |
(85) 714 61 30 |
Czwartek: 11:00 – 19:00 |
http://m-gops.pl/przemoc-w- rodzinie/ |
Czarna Białostocka |
||
Juchnowcu Kościelnym |
ul. Alberta 2 16-001 Księżyno |
(85) 663 11 17 697 011 189 |
wtorek: 15:00 – 18:00 środa: 15:00 – 18:00 porady prawne czwartek: 15:30 – 17:30 po wcześniejszym umówieniu się |
Juchnowiec Kościelny |
|||
Michałowie |
ul. Białostocka 30a 16-050 Michałowo |
(85) 713 17 73 |
Środa: 17:00 – 20:00 Piątek: 18:00 – 20:00 |
http://bip.ug.michalowo.wrotapodl asia.pl/46ce69ac437d720/ |
Michałowo |
||
Supraślu |
ul. Piłsudskiego 3 16-030 Supraśl |
572 183 266 |
Wtorek: 15:00 – 18:00 Czwartek: 16:00 – 20:00 Piątek: 13:00 – 16:00 Ostatnia niedziela miesiąca: 16:00 – 20:00 |
http://www.suprasl.pl/index.php/ administraca/miejski-osrodek- pomocy-spolecznej/przemoc |
Supraśl |
||
Turośni Kościelnej |
ul. Białostocka 5 18-106 Turośń Kościelna |
(85) 715 80 18 |
Poniedziałek - piątek: 7:30 – 15:30 |
Turośń Kościelna |
|||
Tykocinie |
ul. 11 Listopada 8 16-080 Tykocin |
(85) 686 93 14 |
Poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30 |
Tykocin |
|||
Wasilkowie |
Szkoła Podstawowa im. Króla Zygmunta Augusta w Wasilkowie ul. Polna 1/4 A 16-010 Wasilków
Miejska Biblioteka Publiczna ul. Białostocka 19 |
795 727 910 |
Pierwszy i ostatni czwartek miesiąca w godz. 16:00 – 19:00 Umawianie telefoniczne: 795 727 910
W każdy czwartek w godz. 15:00 – 17:00 |
https://wasilkow.pl/pl/newsy/ zaproszenia/bezplatne-porady- psychologiczne-dla-mieszkancow- gminy-wasilkow.html |
Wasilków |
|
|
|
|
|
Umawianie telefoniczne: 795 727 910 |
|
|
15. |
Punkt Konsultacyjny przy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gródku |
Poradnictwo w sprawie rozwiązywania problemów uzależnień, motywowanie do podjęcia leczenia |
ul. Fabryczna 8 lok. 2 16-040 Gródek |
(85) 718 01 27 |
Środa: 9:00 – 13:00
Wizyty ustalane telefonicznie |
www.grodek.pl/profilaktyka www.gopsgrodek.naszops.pl
|
Mieszkańcy gminy Gródek |
16. |
Katolicki Ośrodek Wychowania i Terapii Uzależnień METANOIA |
Pomoc młodzieży uzależnionej lub zagrożonej uzależnieniem od środków psychoaktywnych |
skr. poczt. nr 45 16-020 Czarna Białostocka (Chmielnik 15, teren dawnej Agromy) |
(85) 710 32 41 |
Ustalane telefonicznie |
Osoby uzależnione w przedziale wiekowym 13-19 lat |
|
17. |
Punkt konsultacyjny dla rodzin dotkniętych problemami uzależnień i przemocy w Wasilkowie |
Pomoc w sprawie wsparcia otoczenia, motywujących do zmian rozmów oraz pomocy terapeutycznej |
Szkoła Podstawowa im. Króla Zygmunta Augusta w Wasilkowie ul. Polna 1/4 A 16-010 Wasilków |
795 727 910 |
Pierwszy i ostatni czwartek miesiąca w godz. 16:00 – 19:00
Umawianie telefoniczne: 795 727 910 |
https://wasilkow.pl/pl/newsy/ zaproszenia/bezplatne-porady- psychologiczne-dla-mieszkancow- gminy-wasilkow.html |
Wasilków - Pomoc kierowana jest do osób dotkniętych współuzależnieniem i przemocą w rodzinie: rodziców, dzieci, młodzieży, dziadków i innych członków rodziny. |
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY DOMOWEJ |
|||||||
18. |
Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Białymstoku funkcjonujący w ramach Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku |
-poradnictwo psychologiczne, prawne, socjalne i rodzinne, -interwencja kryzysowa i wsparcie, - osobom w sytuacji kryzysowej zapewnienie schronienia |
ul. Słonimska 15/1 15-029 Białystok |
(85) 732 17 72 |
Poradnictwo psychologiczne Środa: 15:00 – 19:00
Poradnictwo socjalne Poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek: 7:30 – 15:30 Środa: 11:00 – 19:00 |
www.pcprb.st.bialystok. wrotapodlasia.pl |
Mieszkańcy terenu powiatu białostockiego dotknięte przemocą w rodzinie oraz osoby stosujące przemoc w rodzinie |
19. |
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska linia” |
- wsparcie, - pomoc psychologiczna, - informacja o najbliższym miejscu pomocy, - w problemach przemocy domowej, - pomoc prawna |
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom
Sekretariat siedziba główna: ul. Dereniowa 52/54 02-776 Warszawa Sekretariat II siedziba: Aleje Jerozolimskie 155 02-326 Warszawa |
800 120 002
Bezpłatna infolinia czynna całą dobę |
Poniedziałek – piątek: 8:00 – 16:00 Dyżury prawników (22) 666 28 50 Poniedziałek i wtorek: 17:00 – 21:00 |
Dla osób doświadczających przemocy domowej oraz dla świadków przemocy |
|
INTERWENCJA KRYZYSOWA |
|||||||
20. |
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego |
Monitorowanie bezpieczeństwa |
ul. Borsucza 2 15-569 Białystok |
(85) 740 39 67 (85) 740 39 51 533 330 846 533 330 845 |
24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu |
Świadek zagrożenia kryzysowego Osoba poszukująca informacji na temat zarządzania kryzysowego |
|
21. |
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego |
Monitorowanie bezpieczeństwa |
ul. Mickiewicza 3 15-213 Białystok |
(85) 743 95 35 |
24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu |
www.gov.pl/web/uw- podlaski/informacje- wojewodzkiego-centrum- zarzadzania-kryzysowego---wczk |
Świadek zagrożenia kryzysowego Osoba poszukująca informacji na temat zarządzania kryzysowego |
22. |
Centralne Zarządzanie Kryzysowe |
Monitorowanie bezpieczeństwa |
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa Al. Ujazdowskie 5 00-583 Warszawa |
Całodobowy dyżur: (22) 361 69 00 785 700 177 e-mail: dyzurny@rcb.gov.pl |
24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu |
http://rcb.gov.pl/zarzadzanie- kryzysowe/
|
|
DLA OSÓB BEZROBOTNYCH |
|||||||
23. |
Powiatowy Urząd Pracy |
Poradnictwo z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej |
ul. Pogodna 63/1 15-365 Białystok
Filia w Łapach ul. Bohaterów Westerplatte 8 18-100 Łapy |
(85) 747 38 00
(85) 715 79 11 715 79 10 |
Poniedziałek, środa – piątek: 7:30 – 15:30 Wtorek: 8:00 – 16:30 |
www.bialystok.praca.gov.pl www.pup.bialystok.sisco.info bibi@praca.gov.pl
|
|
24. |
Wojewódzki Urząd Pracy |
Poradnictwo z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej |
ul. Pogodna 22 15-354 Białystok |
(85) 749 72 00 |
Poniedziałek: 7:30 – 16:00 Wtorek – piątek: 7:30 – 15:30 |
www.wupbialystok.praca.gov.pl sekretariat@wup.wrotapodlasia.pl |
|
25. |
Infolinia Urzędów Pracy - Zielona Infolinia |
Pod tym numerem udzielane są informacje o usługach urzędów pracy |
ul. Trawiasta 20B 15-161 Białystok |
19 524 (z Polski) +48 22 19524 (z zagranicy) Koszt zgodnie z taryfą operatora osoby dzwoniącej |
Poniedziałek – piątek: 8:00 – 18:00 |
||
DLA OSÓB POKRZYWDZONYCH PRZESTĘPSTWEM |
|||||||
26. |
Lokalny Punkt Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem |
Wsparcie informacyjne, psychologiczne, prawne i finansowe |
ul. Piłsudskiego 17 16-030 Supraśl |
697 697 205 Dyżur całodobowy 7 dni w tygodniu 667 684 321 |
Poniedziałek: 9:00 – 13:00 |
||
PRAWO KONSUMENCKIE |
|||||||
27. |
Powiatowy Rzecznik Konsumentów |
Ochrona praw konsumenckich |
pokój 114 ul. Borsucza 2 15-569 Białystok |
(85) 740 39 95 |
Poniedziałek: 7:30 – 13:30 Wtorek: 7:00 – 13:30 Środa: 7:00 – 12:00 Czwartek: 12:15 – 15:15 |
https://samorzad.gov.pl/web/powiat- bialostocki/powiatowy-rzecznik- konsumentow-w-bialymstoku
|
|
28. |
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
Ochrona praw konsumenckich |
UOKiK Pl. Powstańców Warszawy 1 00-950 Warszawa |
Infolinia konsumencka (prowadzona przez Federację Konsumentów) 801 440 220 222 66 76 76 Koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora |
Poniedziałek – piątek: 8:00 – 18:00 |
||
PRAWA PACJENTA
|
|||||||
29. |
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku |
Uprawnienia świadczeniobiorców: - ubezpieczenie zdrowotne - prawo do świadczeń |
ul. Pałacowa 3 15-042 Białystok |
Telefoniczna Informacja Pacjenta 800 190 590 dyżur całodobowy, 7 dni w tygodniu |
Poniedziałek: 8:00 – 18:00 Wtorek – Piątek: 8:00 – 16:00 |
|
|
- realizacja świadczeń - leczenie w kraju i poza granicami - kolejki oczekujących - terminy leczenia |
|
z zagranicy: +48 22 125 66 00 Koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora |
|
|
30. |
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łapach |
Poradnictwo z zakresu praw pacjenta |
ul. J. Korczaka 23 18-100 Łapy |
(85) 814 24 38 |
Wtorek: 10:00 – 13:00 |
|
31. |
Rzecznik Praw Pacjenta |
Ochrona praw pacjenta |
Biuro RPP ul. Młynarska 46 01-171 Warszawa |
800 190 590 Bezpłatna infolinia Zapisy na poradę osobistą: rezerwacja@rpp.gov.pl lub (22) 532 82 43 |
Infolinia Poniedziałek – piątek: 8:00 – 18:00 Porada osobista Poniedziałek: 9:00 – 18:00 Wtorek-piątek: 9:00 – 15:00 |
|
32. |
Narodowy Fundusz Zdrowia - Centrala |
Uprawnienia ubezpieczenia zdrowotnego: - prawa pacjenta - leczenie w kraju i poza granicami - kolejki do świadczeń |
Narodowy Fundusz Zdrowia ul. Rakowiecka 26/30 02-528 Warszawa |
Infolinia Centralna 800 190 590 (*) 22 125 66 00 (**) (*) połączenia bezpłatne (**) koszt zgodnie z taryfą operatora |
Poniedziałek – piątek: 8:00 – 16:00 |
|
33. |
Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych |
Ochrona praw osób niepełnosprawnych |
SIEDZIBA ul. Żurawia 4A 00- 503 Warszawa Telefon 538 117 590 KORESPONDENCJA Nowogrodzka 1/3/5 00-513 Warszawa |
801 801 015 Koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora |
Poniedziałek – piątek: 8:15 – 16:15 |
|
PRAWA DZIECKA |
||||||
34. |
Rzecznik Praw Dziecka – dziecięcy telefon zaufania |
Ochrona praw dziecka |
Biuro RPD ul. Chocimska 6 00-791 Warszawa tel.: (22) 583 66 00 fax.: (22) 583 66 96 |
800 121 212 Bezpłatna infolinia Dyżur całodobowy, 7 dni w tygodniu |
Poniedziałek – piątek: 8:15 – 16:15 |
|
PRAWO UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH |
||||||
35. |
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Białymstoku |
Informacje z zakresu ubezpieczeń społecznych |
ul. Młynowa 29 15 – 404 Białystok |
(22) 560 16 00 Koszt połączenia wg umowy klienta z operatorem telekomunikacyjnym |
Godziny obsługi klienta: Poniedziałek: 8:00 – 17:00 Wtorek – piątek: 8:00 – 15:00 |
www.zus.pl/o-zus/kontakt/oddzialy- inspektoraty-biura-terenowe/- /details/429 |
36. |
Centrum Obsługi Telefonicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych |
Zakres informacji: - pomoc techniczna - składki - renty - emerytury |
Klienci mogą skorzystać z pomocy pracowników w Centrum Obsługi Telefonicznej lub podczas wizyty osobistej w placówce jak wyżej. Nr centrali: (22) 667 10 00 |
(22) 560 16 00 Koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora. |
Poniedziałek- piątek: 7:00 – 18:00 |
www.zus.pl/o-zus/kontakt/centrum- obslugi-telefonicznej-cot- |
PRAWO PRACY |
37. |
Okręgowy Inspektorat Pracy w Białymstoku |
Porady z zakresu prawa pracy |
ul. Fabryczna 2 15-483 Białystok |
Porady prawne: * z telefonów kom. 459 595 408 * z telefonów stacj. 801 002 408 Zgłaszanie wypadków przy pracy (całodobowo) 606 916 117 |
telefonicznie: Poniedziałek - piątek: 9:00 – 15:00 osobiście: Poniedziałek: 9:00 – 17:00 Wtorek – piątek: 9:00 – 15:00 |
Osoby poszukujące informacji na temat prawa pracy |
|
38. |
Centrum Poradnictwa Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) |
Porady z zakresu prawa pracy |
Główny Inspektorat Pracy ul. Barska 28/30 02-315 Warszawa tel. 22 391 82 15 fax. 22 391 82 14 |
801 002 006 (dla tel. stacj.) 459 599 000 (dla tel. kom.) 89 333 17 41 (dla obywateli Ukrainy zatrudnionych na terenie RP) Koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora. Uwaga! naliczane są koszty za czas oczekiwania na połączenie |
Poniedziałek – piątek: 9:00 – 15:00 |
Osoby poszukujące informacji na temat prawa pracy |
|
PRAWO PODATKOWE |
|||||||
39. |
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku |
Informacje podatkowe dot. PIT, CIT, VAT, podatki lokalne, akcyza etc. |
ul. Plażowa 17 15-502 Białystok |
Centrala (85) 878 51 00 (85) 743 36 40 (85) 743 30 10 |
Poniedziałek: 8:00 – 18:00 Wtorek – piątek: 8:00 – 15:00 |
www.podlaskie.kas.gov.pl/drugi- urzad-skarbowy-w-bialymstoku |
Mieszkańcy oraz podmioty z terenu powiatu białostockiego i Miasta Białystok |
40. |
Krajowa Informacja Skarbowa |
Informacje podatkowe dot. PIT, CIT, VAT, podatki lokalne, akcyza etc. |
ul. Teodora Sixta 17 43-300 Bielsko-Biała |
801 055 055 (z tel. stacj.) (22) 330 03 30 (z tel. kom.) +48 (22) 330 03 30 (z tel. zagr.) Koszt zgodnie z taryfą operatora |
Poniedziałek – piątek: 8:00 – 18:00 |
Z porad może skorzystać każdy podatnik |
|
DLA OSÓB BĘDĄCYCH W SPORZE Z PODMIOTAMI RYNKU FINANSOWEGO |
|||||||
41. |
Rzecznik Finansowy (Ubezpieczonych) |
Prawa ubezpieczonych |
Biuro Rzecznika Finansowego ul. Nowogrodzka 47A 00-695 Warszawa |
Ubezpieczenia gospodarcze (22) 333 73 28
Ubezpieczenia Społeczne, OFE ZUS (22) 333 73 32
Ubezpieczenia bankowe i rynku kapitałowego (22) 333 73 25 |
Poniedziałek: 9:00 – 17:00 Wtorek – piątek: 9:00 – 14:00 Poniedziałek: 14:00 – 17:00 Środa i piątek: 12:00 – 14:00 Poniedziałek – piątek: 8:00 – 16:00 |
Porady e-mail: porady@rf.gov.pl (czas oczekiwania na odpowiedz e-mailową ok. 2 tyg.) https://rf.gov.pl/kontakt biuro@rf.gov.pl |
Osoby ubezpieczone i w sporze dotyczącym ubezpieczeń |
INNE |
|||||||
42. |
Informacje i usługi przyjazne obywatelom portal Ministerstwa Cyfryzacji |
||||||
43. |
Rzecznik Praw Obywatelskich |
Ochrona praw obywatelskich |
Biuro RPO Al. Solidarności 77 00-090 Warszawa |
800 676 676 Połączenia bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych |
Poniedziałek: 10:00 – 18:00 Wtorek – piątek: 8:00 – 16:00 |
Może zgłosić się każdy, kto uważa, że jego prawa są naruszone |
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA i NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE
ZAPISY na wizyty pod numerem telefonu: 533 330 857
e-mailowo: m.szerenos@st.bialystok.wrotapodlasia.pl, m.wiszniewska@st.bialystok.wrotapodlasia.pl lub przez stronę internetową: https://np.ms.gov.pl/podlaskie/bialostocki
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA |
|||||||
|
PROWADZĄCY |
ADRESY DYŻURÓW |
DNI i GODZINY |
specjalizacja |
lokal dogodny dla osób na wózkach inwalidzkich |
DANE KONTAKTOWE |
WWW |
44. |
Adwokaci: poniedziałek, wtorek, środa |
Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach ul. Gen. Wł. Sikorskiego 15 18-100 Łapy |
Poniedziałek: 1100 - 1500 Wtorek – piątek: 900 - 1300 |
- |
tak |
Starostwo Powiatowe w Białymstoku ul. Borsucza 2 15-569 Białystok
Zapisy telefoniczne od poniedziałku do piątku pod nr tel. 533 330 857 w godzinach pracy Urzędu poniedziałek: 8.00 – 16.00 wtorek – piątek: 7.30 – 15.30
lub e-mailowo: m.szerenos@st.bialystok.wrota podlasia.pl; m.wiszniewska@st.bialystok. wrotapodlasia.pl
lub przez stronę internetową: https://np.ms.gov.pl/podlaskie/ bialostocki |
https://samorzad.gov.pl/we b/powiat- bialostocki/nieodplatna- pomoc-prawna |
|
Radcowie Prawni: czwartek, piątek |
|
|
|
|
|
|
45. |
Adwokaci: poniedziałek
Radcowie Prawni: czwartek |
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wasilkowie ul. Supraślska 21 16-010 Wasilków |
Poniedziałek: 800 - 1200 Czwartek: 800 - 1200 |
- |
tak |
|
|
46. |
Adwokaci: wtorek |
Urząd Miejski w Tykocinie ul. 11 Listopada 8 16-080 Tykocin |
Wtorek: 900 - 1300 |
- |
tak |
|
|
47. |
Adwokaci: środa |
Urząd Miejski w Czarnej Białostockiej ul. Torowa 14a 16-020 Czarna Białostocka |
Środa: 900 - 1300 Piątek: 900 - 1300 |
- |
tak |
|
|
|
Radcowie Prawni: piątek |
|
|
|
|
|
|
48. |
Adwokaci: poniedziałek, wtorek, środa
Radcowie Prawni: czwartek, piątek |
Białystok ul. Słonimska 15/1, pok. 42 15-028 Białystok |
Poniedziałek - środa: 800 - 1200 Czwartek – piątek: 1230 – 1630 |
Mediacja – dyżur specjalistyczny w każdy poniedziałek i czwartek |
tak |
|
|
49. |
Caritas Archidiecezji Białostockiej |
Zabłudów ul. Mickiewicza 5 16-060 Zabłudów |
Piątek: 800 – 1200 |
Mediacja po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby i w ustalonym terminie |
tak |
|
|
Michałowo ul. Leśna 1 16-050 Michałowo |
Środa: 800 – 1200 |
||||||
|
|
Supraśl ul. Piłsudskiego 17 16-030 Supraśl |
Wtorek: 1100 - 1500 Czwartek: 1000 - 1400 |
|
|
|
|
|
|
Dobrzyniewo Duże ul. Białostocka 25 16-002 Dobrzyniewo Duże |
Poniedziałek : 900 - 1300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE |
|||||||
50. |
Caritas Archidiecezji Białostockiej |
Choroszcz ul. Sienkiewicza 42 16-070 Choroszcz |
Poniedziałek - środa: 800 - 1200 Czwartek – piątek: 1230 – 1630 |
Mediacja po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby i w ustalonym terminie |
tak |
jw. |
jw. |
51. |
Caritas Archidiecezji Białostockiej |
Białystok ul. Słonimska 15/1, pok. 42 15-028 Białystok |
Poniedziałek - Środa: 1230 -1630 Czwartek - Piątek: 800 – 1200 |
Mediacja po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby i w ustalonym terminie |
tak |
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2023 r. poz. 20 tj.) udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, może odbywać się także poza punktem, w miejscu zamieszkania tych osób lub w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość po umówieniu terminu wizyty.
Osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, które po umówieniu terminu wizyty zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego: składają staroście, w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie, że nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2021 r., poz. 945 j.t.) wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość. Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu od starosty drogą elektroniczną oświadczenia i danych kontaktowych osoby uprawnionej, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.
Zapisy telefoniczne od poniedziałku do piątku pod nr tel. 533 330 857 w godzinach:
poniedziałek 8:00 - 16:00 wtorek – piątek 7:30 - 15:30
e-mailowo: m.szerenos@st.bialystok.wrotapodlasia.pl, m.wiszniewska@st.bialystok.wrotapodlasia.pl
lub przez stronę internetową: https://np.ms.gov.pl/podlaskie/bialostocki
Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz nieodpłatna mediacja
Potrzebujesz pomocy prawnika, doradcy, mediatora? Jesteś w trudnej życiowej sytuacji, na przykład potrzebujesz pomocy w: rozłożeniu długu na raty, w spłacie pożyczek „chwilówek”, masz kłopoty mieszkaniowe, grozi ci eksmisja, masz problemy pracownicze, z egzekucją alimentów, odziedziczyłeś długi, nie wiesz do jakiego urzędu pójść po pomoc, masz inne problemy związane ze sprawami życia codziennego? Skorzystaj z systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji.
Co to znaczy, że pomoc jest nieodpłatna?
Wszystkie z podejmowanych działań w ramach:
- nieodpłatnej pomocy prawnej,
- nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
- nieodpłatnej mediacji,
są darmowe i to niezależnie od tego czy sprawa będzie miała finał w sądzie.
Gdzie uzyskam pomoc?
Darmową pomoc uzyskasz w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego i mediacji w całym kraju.
Punkty znajdują się w każdym powiecie. O tym gdzie jest najbliższy punkt zapytaj:
- w starostwie powiatowym,
- w urzędzie gminy,
- w urzędzie miasta,
lub poszukaj:
- na stronach internetowych powiatów i gmin (które znajdziesz wpisując w wyszukiwarkę hasło: urząd gminy, powiatu lub miasta i miejscowość, w której punkcie chcesz się zapisać),
- na stronie internetowej ms.gov.pl.
Kto może skorzystać z darmowej pomocy?
Gdy uważasz, że koszty pomocy prawnika są dla Ciebie zbyt duże, składasz wykonawcy, którego spotkasz w punkcie, pisemne oświadczenie, że nie jesteś w stanie ponieść takich kosztów. Nie martw się. Nie musisz zabierać ze sobą nic z wyjątkiem dowodu osobistego. Wzór oświadczenia da Ci osoba udzielająca pomocy.
Czy jako przedsiębiorca mogę skorzystać z pomocy?
Tak. Jeżeli jesteś osobą samozatrudnioną czyli prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i w ciągu ostatniego roku nie zatrudniałeś żadnych osób. Aby skorzystać z pomocy składasz:
- pisemne oświadczenie, że nie jesteś w stanie ponieść tych kosztów, oraz
- oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku, a także
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o nieodpłatną pomoc prawną oraz otrzymanej w ciągu dwóch poprzedzających ją lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
Na czym polegają usługi?
Nieodpłatna pomoc prawna
Prawnik wytłumaczy, jakie masz prawa i obowiązki oraz pokaże sposób rozwiązania Twojego problemu prawnego. W razie potrzeby, jeśli sprawa jeszcze nie trafiła do sądu, sporządzi potrzebne Ci pisma (np. pozew). Jeśli Twoja sprawa już jest w sądzie, prawnik pomoże napisać pisma o zwolnienie od kosztów, albo o ustanowienie pełnomocnika z urzędu, które są potrzebne żebyś nie musiał płacić za prawnika w postępowaniu sądowym.
Nieodpłatna porada obywatelska
Doradca obywatelski przyjrzy się Twoim problemom, tak aby dostosować pomoc do Twojej sytuacji. Wytłumaczy Ci też jakie masz:
- prawa - czyli czego możesz się domagać,
- i obowiązki - jakie rzeczy musisz zrobić, żeby sobie nie zaszkodzić.
Doradca również będzie Cię wspierał w samodzielnym rozwiązaniu problemu, a w razie potrzeby, sporządzi wspólnie z Tobą plan działania wyjścia z sytuacji oraz pomoże Ci krok po kroku go wykonać.
Nieodpłatna mediacja
Jeśli masz z kimś konflikt, możesz zapisać się na mediację. W takim przypadku mediator będzie pomagał Wam się pogodzić bez pójścia do sądu. Możesz także poprosić o sporządzenie projektu umowy o mediację lub wniosku o jej przeprowadzenie przed sądem, albo wniosku o przeprowadzenie mediacji w sprawie karnej, czy wniosku do sądu o zatwierdzenie ugody, którą zawarłeś wcześniej podczas mediacji.
Uwaga! Z usługi nieodpłatnej mediacji wyłączone są mediacje zlecone przez sąd oraz sprawy, w których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pomiędzy stronami konfliktu występuje przemoc.
Czym się różni pomoc prawna od porady obywatelskiej?
Pomoc prawna:
- jest udzielana w momencie, kiedy problem danej osoby jest typowo prawny,in. gdy potrzebne będzie pójście z tym problemem do sądu, na przykład, gdy osoba chce się rozwieść, ale sama nie jest w stanie napisać pozwu rozwodowego lub gdy samotna matka chce wystąpić o alimenty i także nie wie jak takie pismo sformułować,
- pomocy prawnej udziela prawnik,
- jeżeli okaże się, że problem danej osoby nie jest tylko prawny, wtedy udzielający pomocy odsyła daną osobę do miejsca, gdzie może ona stosowną pomoc uzyskać, np. do poradni psychologicznej, ośrodka pomocy społecznej, czy pogotowia dla ofiar przemocy w rodzinie.
Pomoc obywatelska:
- może, ale nie musi dotyczyć problemu prawnego. Poradą będzie, na przykład wskazanie osobie, której zmarł ktoś bliski, do jakiego urzędu powinna się udać, by załatwić wszystkie potrzebne formalności, jak wydanie aktu zgonu, czy wystąpienie o zasiłek pogrzebowy,
- porad obywatelskich udziela doradca obywatelski,
- doradca w przypadku stwierdzenia, że problem nie jest wyłącznie prawny, nie musi odsyłać do innych miejsc, tylko sam może starać się pomóc danej osobie.
Jak można się zapisać na poradę?
- telefonicznie: każdy powiat prowadzi specjalny numer telefonu do zapisów i udzielania informacji; numer telefonu jest dostępny na stronach internetowych powiatów, w tym też Twojego,
- lub elektronicznie: na podany przez powiat adres e-mail lub na stronie ms.gov.pl/zapisy,
- lub osobiście: w starostwie powiatowym.
Jak długo będę czekał na poradę?
To zależy od tego jak dużo osób zgłosiło się na poradę. Prawnik lub doradca obywatelski postarają się przyjąć każdego beneficjenta jak najszybciej.
Wyjątki:
- z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy,
- kobiety w ciąży zawsze obsługiwane są poza kolejnością.
Co musisz przygotować?
- Dokument tożsamości: taki jak dowód osobisty, paszport, lub inny dokument potwierdzający tożsamość; a także
- dokumenty dotyczące Twojego problemu: jeśli w ogóle takie masz. Nie są one obowiązkowe. Możesz też po prostu opowiedzieć prawnikowi, doradcy lub mediatorowi o swoim problemie. Jeśli dysponujesz dokumentami, pamiętaj o nich!,
- Jeśli jesteś samozatrudnionym przedsiębiorcą, przygotuj: wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o nieodpłatną pomoc oraz otrzymanej w ciągu dwóch poprzedzających ją lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
Co jeśli jestem osobą z niepełnosprawnościami?
Będąc osobą z trudnościami w poruszaniu lub komunikowaniu się możesz skorzystać z pomocy:
- stacjonarnie, czyli w punkcie nieodpłatnej pomocy:
- możesz przyjść na wizytę z osobą, która pomoże Ci dotrzeć do punktu i będzie pomagać prawnikowi Ciebie zrozumieć, np. może to być osoba bliska, opiekun lub osoba posługująca się językiem migowym,
- podczas zapisywania się na poradę, możesz poprosić o pomoc tłumacza języka migowego,
- możesz też skorzystać z pomocy w dogodnym dla siebie miejscu:
- jeżeli ze względu na stan zdrowia nie możesz go opuszczać, np. w szpitalu lub domu,
- w miejscu wyposażonym w urządzenia ułatwiające porozumiewanie się, na przykład w siedzibie stowarzyszenia pomagającego osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się,
- lub w miejscu, w którym będzie możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego, np. w budynku starostwa stale współpracującego z tłumaczem języka migowego,
- osoby z niepełnosprawnościami mogą skorzystać także z pomocy w szczególnych formach:
- po zapisie na wizytę, prawnik lub doradca obywatelski skontaktuje się z Tobą. Może udzielić Ci pomocy telefonicznie, za pośrednictwem komunikatora internetowego (np. Skype) lub przez wiadomość e-mail. Forma udzielenia pomocy musi być wcześniej uzgodniona z pracownikiem starostwa powiatowego lub urzędu miasta,
- konieczne jest pozostawienie danych kontaktowych do siebie, takich jak numer telefonu lub adres e-mail.
Jak wygląda pomoc w czasie epidemii COVID-19?
W 2021 roku powrócił tryb stacjonarny udzielania porad, ale nadal w związku ze stanem epidemii nieodpłatna pomoc prawna, poradnictwo obywatelskie i mediacja mogą być udzielane za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, czyli telefonicznie, za pośrednictwem poczty e-mail oraz przy wykorzystaniu innych komunikatorów internetowych, np. rozmowy wideo.
Uwaga! Jeżeli porada udzielana jest zdalnie, nie musisz składać żadnych oświadczeń wymienionych wcześniej!
Edukacja prawna
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat praw i obowiązków, poszukaj wydarzeń organizowanych w Twoim powiecie. Na takich wydarzeniach omawiane są problemy zgłaszane w punktach nieodpłatnej pomocy w danym powiecie. Prowadzą je organizacje pozarządowe na co dzień obsługujące mieszkańców w punktach porad.
Szukaj: wykładów, warsztatów, kampanii społecznych, a także opracowań informatorów i poradników, spotkań osobistych, audycji w lokalnych mediach, webinariów albo podcastów i filmików zamieszczanych w Internecie.
Najczęściej takie wydarzenia odbywają się w bibliotekach, szkołach, miejscach aktywności lokalnej lub klubach pracy.
Informacje o nadchodzących wydarzeniach edukacyjnych organizowanych w okolicy oraz bezpłatne materiały, jak broszury czy biuletyny są dostępne w starostwie powiatowym, np. pod numerem telefonu wyznaczonym do zapisów na wizyty, czy na stronie internetowej powiatu.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Metryka strony